Het beste aanbod van Nederland

Stappen om een ​​klacht tegen een bedrijf in te dienen

Nadat u een artikel of dienst hebt gekocht, kunt u problemen ondervinden met uw aankoop. Als dit gebeurt, heb je het recht om te klagen. Gebruik deze stappen om te beginnen met het indienen van uw klacht:

Verzamel ondersteunende documenten, zoals verkoopinkomsten, garanties, contracten en werkorders van de aankoop. Druk ook e-mailberichten of logboeken af ​​van elk contact dat u met de verkoper over de aankoop heeft gehad. U moet immers schriftelijk uw bezwaar indienen. Neem contact op met de verkoper, bij voorkeur schriftelijk. U kunt het probleem oplossen door contact op te nemen met een verkoper of klantenservice. Als dit niet werkt, neem dan contact op met een supervisor of manager. Als dit nog steeds mislukt, probeer dan hogerop te gaan naar het landelijke hoofdkantoor.

Om de contactgegevens van de klantenservice te vinden, kijk op "contact met ons", "klantenservice", "over ons", "voorwaarden" of "privacy statement" op de website van het bedrijf. Gebruik deze voorbeeld klachtenbrief (DOC, Word Reader Download) als voorbeeld; gebruik USA.gov's de klachtenbrief wizard om een ​​klachtbrief te schrijven en te downloaden.

Neem contact op met derden

Neem contact op met derden, als de verkoper uw probleem niet regelt. Een klacht indienen bij uw lokale consumentenbeschermingsbureaus of de overheidsinstanties of licentieraad die bevoegd is over de verkoper. Informeer het Beter Business Bureau (BBB) ​​in uw omgeving over uw probleem. De BBB probeert uw klachten op te lossen tegen bedrijven. Sommige federale agentschappen accepteren klachten over bedrijven wanneer je je bezwaarschrift wilt indienen. Hoewel deze agentschappen uw probleem niet kunnen oplossen, helpt uw ​​klacht hen om fraude te onderzoeken. Als de aankoop online over de internationale grenzen is gemaakt, kunt u ook een klacht indienen bij econsumer.gov.


Zoek juridische hulp. Als geen van deze opties werkt, kunt u proberen uw probleem op te lossen via het juridisch systeem of via een alternatief geschilprogramma, zoals arbitrage, bemiddeling of bemiddeling.

Sommige problemen met verkopers zijn het gevolg van fraude en oplichting. Als u van mening bent dat u het slachtoffer bent van fraude, dient u een klacht in te dienen bij het juiste overheidsinstelling. Bestand telemarketing klachten met het bel-mij-niet-register.
 

Een klacht indienen over online aankopen
 

Als u problemen ondervindt tijdens een online transactie, probeer u ze direct uit te werken met de verkoper of website. Als dat niet lukt, moet u een klacht indienen bij:

    Uw bureau voor consumentenbescherming.
    Het Beter Bedrijfsbureau (BBB).
    De Federal Trade Commission (FTC).
    Uw staat Procureur-generaal.
    Econsumer.gov, als uw aankoop bij een buitenlandse detailhandelaar was.

Als u uw online aankoop via uw creditcard heeft gemaakt, kunt u de betaling betwisten bij uw creditcardbedrijf.

 

Geschillenbeslechtingsprogramma's
 

Geschillenbeslechtingsprogramma's zijn manieren om onenigheden tussen kopers en verkopers op te lossen, zonder naar de rechtbank te gaan. Sommige bedrijven en industrieën bieden programma's om geschillen op te lossen. U kunt ook contact opnemen met de advocaat-generaal van uw provincie of consumentenbeschermingskantoor, rechtsschoolklinieken of het Better Business Bureau om een ​​geschillenbeslechtingsprogramma te vinden.

Bemiddeling, arbitrage en mediation zijn de drie gemeenschappelijke vormen van geschillenbeslechting. Tijdens de bemiddeling ontmoeten beide partijen die betrokken zijn bij het geschil met een neutrale derde partij, een mediator, om hun eigen akkoord gezamenlijk op te zetten. Bij arbitrage besluit de derde partij, een arbiter, hoe het probleem moet worden opgelost. Mediation lijkt op arbitrage; echter, u en de andere partij ontmoeten elkaar apart met de bemiddelaar (niet een groepsbijeenkomst). Vraag een kopie van de regels van elk programma voordat u besluit om deel te nemen. Je moet vragen stellen als:

    Hoeveel kost het programma voor geschillenbeslechting u?
    Zijn de beslissingen bindend?
    Krijgt u nog steeds een rechtszaak indien u niet tevreden bent over de beslissing?
    Hoe is de bemiddelaar, arbiter, verzoenaar, gekozen voor uw zaak?
 


Verplichte Arbitrageclausules
 

Verplichte arbitrage clausules zijn zinnen geschreven in contracten waarin staat dat als u een geschil met een bedrijf heeft, u het moet oplossen door middel van een arbitrage. Deze clausules kunnen u verhinderen een rechtszaak tegen een bedrijf in te dienen. Arbitrage clausules zijn vrij algemeen in auto-, creditcard- en mobiele telefooncontracten. Maar nu verschijnen ze in de algemene voorwaarden van verklaringen, coupons of corporate social media profielen. Hoewel arbitrage minder duur kan zijn, wordt het soms als oneerlijk beschouwd om arbitrage een vereiste te maken voordat een negatief incident is gebeurd of het weet hoe ernstig het probleem is. Ook de beslissingen zijn bindend, zodat u de beslissing niet kan beroepen, ook al was het bedrijf zeer nalatig.

Voordat u een contract ondertekent of zelfs een website gebruikt, lees dan het contract of de gebruiksvoorwaarden voor vermeldingen van "arbitrage", "bindende arbitrage" of "oplossingsprogramma's"; Deze taal is vaak in de fijne afdruk van het contract en kan gemakkelijk gemist worden. Houd er ook rekening mee dat sommige bedrijven u uit deze clausules kunnen uitsluiten, als u dit binnen 30 dagen doet.